Spring kötél, avagy ha fúj a szél elinduláskor

Sokszor előfordulhat, főleg partfalhoz kötés esetén, hogy a szélirány kedvezőtlen, azaz elinduláskor ráfújó szelünk van. A másik lehetőség, mikor előttünk és mögöttünk állnak hajók szintén oldallal a partfalhoz kötve. Amennyiben nincs orrsugár a hajón, vagy csak egy motorral gazdálkodhatunk, akkor elinduláskor spring kötél használatával tehetjük könnyebbé az életünket. Erre mutatok két példát.

Az első helyzetben farral akarunk eltávolodni a parttól. Ilyenkor a hajó órrára kötünk egy kötelet ( part felöli oldalon ) és a hajó közepe felé keresünk egy bikát vagy fix pontot, ehhez rögzítjük a hajót. A hajó orrához átrögzítünk pár fendert. Ha a hajó rögzítve ( A hajó orrán fixen lekötve, a parti bikán keresztül csak visszavezetve a hajó orránál levő bikára és a hajót “kötélen tartva” ) akkor óvatosan alapmenetben előre elindulunk miközben a kormánylapátot a part felé fordítjuk, mintha rá akarnánk fordulni a partra. Ha a szél erősebb, akkor nagyon finoman adhatunk neki erősebb gázt. Ekkor, mivel a spring kötél megfeszül, a fenderek megtartják a hajó orrát ( azért legyen ott valaki ha van felesleges szabad kéz a hajón ) és a hajó fara elkezd távolodni a parttól. Mikor elértük a kívánt szöget, a kormánylapátot középállásba állítva hátramenetben kitolatunk a partfal mellöl.

A másik eset, mikor orral szeretnénk elindulni ugyanígy spring kötélsegítségével. Ekkor a hajó part felöli oldalán a hajó hátulját rögzítjük és a hajó közepe táján a parton. A metódus mint az előbb, azaz a parton nem kötjük le a hajót, hanem csak ezen keresztül vezetjük vissza a kötelet a hátsó bikára és tartjuk kötélen a hajót. A fendereket ugyanígy rögzítsük át. A kormánylapátot fordítsuk a part felé, majd induljunk el óvatosan hátramenetben. Ekkor a hajó az orrát elkezdi kiemelni a part mellöl. A kívánt szöget elérve kapcsoljunk előre menetbe, miközben a kormánylapátot állítsuk középállásba.

Mindkét esetben fontos! Fokozottan ügyeljünk arra, hogy legyenek fenderek a hajó part felé mozgó részénél! Hisz csak a fender fogja védeni a hajót. A spring kötél minden esetben úgy legyen rögzítve, hogy elinduláskor ha be kell húzni a kötelet, akkor ne akadjon, ne legyen benne csomó. Orrsugár kormány esetén is érdemes használni ezt a technikát. Erősebb szélnél ( 25 csomó vagy felette ) viszont egy jó tanács! Sokat segít a hajó és a legénység megóvásában, ha inkább keresel egy jó éttermet, kávézót, és kivárod míg csendesedik.  Ha bizonytalan vagy, mindig kérdezd meg bátran a helyi erőt! Sokkal többre fognak értékelni, mintha daccolva az elemekkel és a büszkeséged leadásával, mindenáron ki akarsz jutni. Azaz egy halász, egy kikötőmester nem fog hülyeséget mondani és hidd el, az ő tapasztalatuk MINDENNÉL TÖBBET ÉR!